reklama

Narkomani „pod dohľadom“

Keď som sa uchádzala o prácu v lekárni, ani vo sne mi nenapadlo, že viac ako polovicu mojich zákazníkov budú tvoriť drogovo závislí. Pravdu povediac, nerozmýšľala som vôbec, lebo som bola na obligátnej prechádzke so psom, občerstvená dovolenkou, na voľné miesto vo výklade reagujúca už len zo zotrvačnosti po desiatkach listov, mailov a odkazov na odkazovačoch nikomu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Správa profesora Neila McKeganey z Glasgowskej univerzity hovorí, že súčasný protidrogový program v Škótsku pomohol menej ako štyrom percentám od heroínu závislých ľudí dostať sa z drog.

First Minister Jack McConnell prisľúbil prešetriť metadonový program Škótska po tejto správe, ktorá v podstate tvrdí, že súčasná politika pre väčšinu závislých nefunguje.

Drogami preslávený film Trainspotting sa odohráva Škótsku. Charakteristická scéna, Ewan McGregor beží hlava-nehlava ulicou Edinburghu, mnohé zábery sú vraj z Glasgowa. Drogová realita škótskej ulice je však ešte reálnejšia ako vo filme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Charakteristická bledosť a pokazený chrup. Keď som nastúpila do lekárne, spôsobilo mi menší šok, keď som zistila, že mnohí, viac ako polovica našich klientov, sú ľudia, ktorí sem chodia každý deň alebo v iných intervaloch kvôli modrozelenej tekutine – metadonu. Naša lekáreň sa dá považovať za mini, ale sú ich desiatky. Pointou je dávky postupne znižovať, ale nik to nerobí, a metadon berú desiatky rokov.

Raz som tu v telke pozerala program, akýsi druh reality show, kde sa traja týpci, matka rodiny, mladý looser a nevzdelaná stará dievka snažili dostať zo závislosti. Prví dvaja si pichali heroín vyše desať rokov, tretia ženička brala rovnako dlho metadon. Po troch dňoch zvracania sa program skončil a ja som sa nemohla ubrániť pocitu, že akosi prirýchlo. Veď dostať sa z akejkoľvek závislosti je beh na dlhú trať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak doktor neverí svojmu „pacientovi“, že svoj „liek“, náhradu za heroín, nevypije sám, ale mohol by ho speňažiť či vymeniť, musí ho pravidelne chodiť píjať do lekárne. Od toho koľko heroínu ste zvykli brať závisí i množstvo prideleného „gumidžúsu“. Tejto „zábavke“ holduje rovnaké množstvo žien ako mužov, často páry. Pravidelne sa stáva, hoci sa to nemá, že deti na svojich rodičov čakajú pred lekárňou, krátiac si čas kopaním lopty do skleneného výkladu. Desať - jedenásť ročné, už vyhodené zo školy. Množstvo týchto „narkomanov“ je neuveriteľne vysoké. Ľudia zväčša do alebo okolo tridsať, hoci väčšina vyzerá staršie, väčšinou na podpore, mnohí sú rodičmi. Závislí od látky, ktorá „normálneho“ človeka zabije.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Veď my im tu vlastne čapujeme jed,“ vravím si jedného dňa.

„Lepší jed z lekárne, ako jed z ulice,“ dostáva sa mi automatickej odpovede. Ekonomické vzťahy neriešim. Vraj je to štátna politika ako ušetriť, pretože liečba HIV a hepatitídy, ktoré číhajú na narkomanov používajúcich špinavé ihly, je drahá. Väčšina z nich nepracuje, žije z podpory a nemusí si platiť ani len nájomné. NeBritom sa táto politika zdá príliš milostivá. Ale vraj na miesta v liečebniach sa veľmi dlho čaká, a nie každý si to môže dovoliť Metadon je zadarmo.

Myslela som, že toto je škótska realita. Po dni strávenom s austrálskou farmaceutkou sa dozvedám, že aj u Protinožcov je vraj situácia rovnaká. Ktovie čo na to pán Okruhlica. Alebo to chce len lopatu a poriadny krompáč do ruky?  

Hana Roháčová

Hana Roháčová

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som dobrodruh, separujem odpady, ľúbim bryndzu a snažím sa v živote nachádzať súvislosti. Zoznam autorových rubrík:  Ako som s čertom tancovalaNačuralSúkromné Stalo saV takej jednej hlave

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu